Forfatter: Christian Wenstrøm Jansen

, Publisert

WordCamp – hva i all verden er det?

poster-1088x604

Fellesskap

WordCamps, etter min mening, handler ikke om å fremme eller markedsføre WordPress. Det handler om å samle folk, få frem talenter, dele kunnskap og dele erfaringer. Markedsføringen av WordPress egentlig bare et biprodukt.

Wordcamps fremmer fellesskapet rundt plattformen, noe som har grobunn i det faktum at WordPress er basert på åpen kildekode. WordCamps kan beskrives som selve ryggraden i videre vekst for plattformen. Over hele verden samles folk for å snakke om WordPress. Utviklere, designere, bloggere, forfattere, bedriftseiere, redaktører, systemutviklere, SEO-eksperter, konsulenter, og så videre. Det spenner fra nybegynnere til supernerder.

Lav terskel

WordCamps er ikke ment å være store, fancy, dyre konferanser. WordCamps er ment å være lavmælte lokale samlinger som er rimelige – for å tillate folk fra alle slags folk å delta, møte, dele og lære. Sponsing og donasjoner gjør dette mulig.

Det er imidlertid ikke uvanlig å møte WordCamp-foredragsholdere som også snakker på dyre webindustri-konferanser som eksempelvis South by Southwest. Og, til tross for at det er billig, betyr ikke det at det blir innholdsrikt og gøy, eller at det ikke blir god mat, drikke og underholdning. Billett- og sponsorinntekter går til å dekke utgiftene for arrangementet, og eventuelt overskudd går tilbake til WordPress Foundation – og noe av det går kanskje til å arrangere lokale WordPress Meetups.

WordPress-brukere, utviklere, designere og andre entusiaster kan alle føle seg velkommen på en WordCamp, uavhengig av deres erfaringsnivå. Eventet omfavner en rekke formater, inkludert forelesninger/presentasjoner, demonstrasjoner, Q&A, workshops, lyn-presentasjoner, paneler, intervjuer og mer. Presentasjoner deles med et bredere WordPress-samfunn ved å publisere presentasjoner og videoer til WordCamp-kanalen på WordPress.tv.

Dugnadsånd

Å få møte og lære av andre WordPress-brukere ansikt til ansikt er en av de viktigste grunnene til at folk går på WordCamps. Mange WordCamps setter opp en uformell ‘Happiness Bar’ bemannet med erfarne WordPress-frivillige som ønsker å hjelpe andre deltakere med sine spørsmål. I tillegg til å lære av hverandre, vil deltakere ofte finne nye samarbeidspartnere, ansatte/arbeidsgivere og potensielle medsammensvorne i WordCamp-mengden.

Det er generelt anerkjent at å delta i WordCamps er en av de enkleste og mest underholdende måter å gi noe tilbake til WordPress-samfunnet på. Hver WordCamp drives av frivillige, fra arrangørene som planlegger det hele til de frivillige som jobber på selve arrangementet og foredragsholdere som donerer sin tid til å lære deg nye ting.

I tillegg har WordCamps ofte det som heter ‘Contributor day’ dagen etter hovedarrangementet, hvor de som virkelig føler dugnadsånden kan gi tilbake til WordPress via kode, design, oversetting, dokumentasjon, plugins, eller bare godt humør og positiv energi. Du kan lese mer om dette her.

Så, hva med resten av året?

WordCamp er jo bare en gang i året i Norge. Selv om man kan delta på WordCamps over hele verden, er det imidlertid mer tilgjengelig for deg som ønsker å være en del av WordPress-samfunnet. I Oslo og Stavanger arrangeres det WordPress Meetups omtrent månedtlig, og det koster ingenting annet enn interesse for å være med. Dette er uformelle samlinger hvor det er presentasjoner og foredrag, diskusjoner, case-presentasjon, og mye mer. Dersom det er interessant kan du bli medlem av gruppene på meetup.com, henholdsvis:

Oslo: http://www.meetup.com/Oslo-WordPress-Meetup-Group/
Stavanger: http://www.meetup.com/wordpress-stavanger/