Forfatter: Christian Wenstrøm Jansen

, Publisert

WP Mythbusters: «WordPress er bare for blogging»

Dette er det første blogginnlegget ut i en serie hvor vi tar for oss myter knyttet til WordPress, som vi mener det er viktig å ‘buste’.

Myten om at WordPress kun er et bloggverktøy er kanskje en av de virkelig store. Det er for meg rart at den fortsatt finnes så mange år etter at WordPress ble skapt, men det hender fortsatt at jeg leser eller hører at noen mener WordPress kun er et bloggverktøy og derfor ikke egner seg for større nettløsninger.

Altså, på sett og vis er det rett – for 12 år siden. Utgangspunktet var at det skulle være enkelt å installere, lett å konfigurere og enkelt for utviklere å utvide. Dette stemmer fortsatt, men det har skjedd så utrolig mye siden den gang. I dag ligger rundt 25% av alle nettsider i verden på WordPress.

WordPress har vokst til å bli et av de kraftigste publiseringssystemene i verden, og ligger under panseret på store innholdstunge nettsider verden over med høy trafikk og mange brukere.

Alt er faktisk mulig

Påstanden om at WordPress kun er egnet for mindre nettsteder og blogger henger altså igjen fra gammelt av. Spørsmålet som imidlertid dukker opp er dette: Hva er det som avgjør at et nettsted er stort? Er det fordi det er en portal med et mangfold av funksjoner? Er det et nettsted med veldig, veldig mange sider? Masse effekter? Er nettsiden stor dersom det er kjempeviktig at løsningen har suveren ytelse selv når trafikken er skyhøy? Vel, svaret er nok ja. Og på spørsmålet om WordPress håndterer dette er svaret også ja.

Med WordPress er det mulig å bygge store nettbutikker med tusenvis av produkter. Man kan bygge en stor nettavis med haugevis med brukere. Man kan lage et spill. Man kan lage store og innholdstunge nettsider for staten. Man kan, for å gjøre poenget tydelig, rekonstruere friggin’ YouTube eller Twitter med WordPress. Så lenge man har nok tid og ressurser er faktisk alt mulig. Visste du for eksempel at Time.com er bygget på WordPress?

Det stiller noen krav

Som med de fleste andre publiseringssystemer, er det ikke bare plug-and-play. Man må kontinuerlig ta vare på løsningen sin. Man må alltid å gjøre justeringer slik at alt er trygt og alt fungerer som det skal. Man må kjøre oppdateringer og plugins må være installert og testet. Det høres kanskje ut som mye arbeid, men det er den møysommelige oppgaven man har med et hvert publiseringssystem. Man må sørge for at installasjonen kjører riktig, og man må bruke tid og ressurser på sin egen løsning. Det er derfor lurt å samarbeide med noen som kan dette godt. Selv om WordPress er gratis i utgangspunktet, krever det en profesjonell håndtering dersom man mener business. Dette kommer vi tilbake til i et senere innlegg.

Oppsummering og eksempler

Kort oppsummert kan vi altså ikke i 2015 si at WordPress kun er et enkelt blogg-system eller noe som kun egner seg for små nettsider eller tjenester. WordPress er et kraftig publiseringssystem og egentlig hva enn du vil at det skal være. For å bevise det kan du se på noen av våre prosjekter, eller sjekke ut noen eksempler fra det store utland: