Forfatter: Christian Wenstrøm Jansen

, Publisert

WP Mythbusters: «Man kan ikke ha nettbutikk med WordPress»

Dra meg baklengs, sidelengs, nedover, oppover og rett inn i handlekurven – denne myten skal det bli deilig å knuse! Selvfølgelig kan du lage nettbutikk med WordPress. Med riktig verktøy kommer du veldig langt.

At man ikke kan få til dette var sant da WordPress ble lansert, fordi det har aldri vært ‘ut-av-boksen’-funksjonalitet, men i dag finnes det flere gode «plugins» og løsninger som enkelt hjelper deg sette opp og drifte en nettbutikk. Vår absolutte favoritt og mest overbevisende verktøy: WooCommerce.

Løsningen WordPress + WooCommerce er i dag ansett som en av verdens kraftigste – og letteste – måter å komme igang med e-handel på, og har passert mange ‘rivaler’ som utelukkende lager løsninger for netthandel. Med snart 11.000.000 nedlastinger står WooCommerce nå bak over 30% av alle nettbutikker i verden. Det er ganske mye, og som du vet er WordPress et premiss for å kunne ha WooCommerce-butikk. Det må jo være en grunn til at WooCommerce er så populært?

Lett og forståelig

Dette er sannsynligvis en av de største fordelene – som jo er i tråd med hvordan WordPress også er generelt, nemlig at butikkeiere i WooCommerce har masse funksjonalitet som kan benyttes, uten at det stilles høye krav om teknisk kompetanse. Produkter kan kategoriseres, man kan lage kampanjer og sette produkter på ‘salg’, man kan ha individuelle egenskaper som farger og størrelser, og mye mer. Dessuten kan man selge både fysiske, virtuelle og nedlastbare produkter. Og, du kan få butikken til å se ut akkurat slik du vil, enten ved bruk av themes eller ‘skreddersøm’. Ingen begrensninger.

Viktig poeng: WooCommerce tvinger ikke brukere til å gå ut av sin komfortsone når de skal starte en, eller jobbe med, nettbutikk, snarere tvert i mot. Det åpner for mer enn bare handel: i og med at man allerede er i WordPress-plattformen kan man lage undersider, bloggposter, og alt som hører med. Du kan med andre ord drive både salgskampanjer og content marketing til krampa tar deg – i ett og samme system.

shopping7

Enkelt, men profesjonelt

Selv om WooCommerce i utgangspunktet er en gratis, enkel og brukervennlig plattform, bør du ikke la deg lure til å tro at det ikke er en profesjonell e-handelsløsning. Innebygget i plattformen finnes det funksjoner for detaljert ordresporing, verktøy for kunde-engasjement, ordrejournal, leveringsstatus, opplegg for rabatter og salg. Skatteinnstillinger, lagerstyring, fraktalternativer, kupongkoder, og stort sett alt annet du trenger for å drive en profesjonell og moderne nettbutikk.

I tillegg finnes det hundrevis av WooCommerce Extensions tilgjengelig, hvorav noen er gratis, og noen krever en avgift. Her kan man finne programmer knyttet til regnskap (f.eks. Visma), betalingsløsninger (f.eks. Klarna, Dibs og Stripe), markedsføring, rapportering og mer. Og, dersom man ikke finner det man leter etter, er det bare å spørre din lokale WooCommerce-ekspert! Man får til alt, og «plugins» og ekstra funksjonalitet kan lages så lenge man har ressurser til det.

Et eksempel på dette er en funksjonalitet vi i Dekode bygget for Lett Oslo, som trengte et POS (Point Of Sale)-system slik at ordre fra nettsiden ble skrevet ut på kjøkkenet, slik at kokkene kan begynne å lage mat mens kunden i andre enden får beskjed om når han/hun kan hente.

Ikke overbevist?

Vel, WordPress sjæl er i hvert fall overbevist. Tidligere i år ble det nemlig offentliggjort at Automattic, som driver WordPress.com, har kjøpt opp WooThemes, som har laget WooCommerce. Dette er ganske store nyheter og veldig spennende for oss som jobber med begge løsningene. Målet er, i følge WordPress-medgründer Matt Mullenweg selv, at det på sikt bør være like lett å lage nettbutikk, som det i dag er å opprette en WordPress-side. Så, neida så… jeg er i hvert fall veldig overbevist!

Fun fact: Visste du at WooCommerce er norsk? I hvert fall delvis. Én av gründerne er fra Stavanger. Shoutout til Magnus Jepson!