Dekode skriver bok!

Jobber du i en veldedig organisasjon? Har du savnet et oppslagsverk, en bok, som tar for seg alle de ulike formene for kommunikasjon i hverdagen?

Vi i Dekode jobber nå med å lage nettopp det: en bok som har hovedfokus på digital kommunikasjon. I skrivende stund har boken fått arbeidstittel: Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner (NGO).

Illustrasjon av en bok med symboler på kommunikasjon som "flyr" ut av sidene. I gult og rødt.

 

Boken vil omhandle temaer som fundraising, medlemskommunikasjon, hvordan man jobber godt og strukturert med innhold for ulike kanaler, hvordan skrive godt for nett, hvordan man engasjerer frivillige og mye mer!

Featured projects

Om forfatteren

Boken blir skrevet av Julia Døhlen Edin, innholdsrådgiver og redaktør i Dekode. En kronisk sykdom førte til at Julia meldte seg inn som medlem i en pasientforening som ung. Julia gikk fra å være medlem i organisasjonen til å engasjere seg som frivillig. Hun ble med i styret før hun ble ansatt som redaktør for medlemsmagaisnet og senere jobbet som webredaktør.

Innhold for organisasjoner

Julia er utdannet som designer og kulturjournalist. Hun har jobbet med innhold og kommunikasjon for veldedige organisasjoner og organisasjoner i næringslivet. De siste tre årene har hun jobbet med innhold i Dekode, samt bistått b.bold med fundraising.

Vi vil høre fra deg!

Vi vil gjerne høre fra deg dersom du har erfaringer å dele og/eller innspill til tematikk. Vil du ta en prat eller møtes?
Send en mail til [email protected] eller bli med i vår ressursgruppe på Facebook.

Samarbeid!

Å jobbe i silo er ingen tjent med og det er dere som jobber i organisasjoner til daglig som vet hvor skoen trykker mest. Ved å lansere denne boken ønsker vi i Dekode også å legge til rette for en arena der vi kan diskutere og samarbeide om kommunikasjon som tema, på tvers av veldedige organisasjoner i Norge.

Vi håper derfor du vil bli med i Facebook-gruppen «Kommunikasjon for organisasjoner«. Her kan du dele dine meninger, bidra i debatter, hjelpe til å lese korrektur (om du vil) og bli invitert med på tema-kvelder!

Gruppen er kun for medlemmer, men alle som jobber i organisasjoner, som er kommunikasjons-nerder eller som vil bli med i praten og arbeidet rundt boken er selvsagt hjertelig velkommen med.

Meld deg inn i facebook-gruppen her.

Temaer boken vil ta for seg:

Hvordan jobbe godt med innhold?

Strategi, målgruppe, misson/budskap, kjerneinnhold, salgstrakts, redaksjonellprosess

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Hvordan skrive godt for nett?

Hva gjør en tekst god?, forskjellen på å skrive for trykte medier og nett, tone of voice/ språk, hvordan skrive SEO-optimalisert

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Digital fundraising

Hvordan bør man jobbe redaksjonelt med fundraising i en forening?, case for support, skriveteknikker for fundraising, digital fundraising, viktigheten av å si takk, ord i skjema

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Medlemskommunikasjon

Hvordan lage god, digital medlemskommunikasjon?, ulike typer medlemsrettet innhold, segmentert kommunikasjonen

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Krisekommunikasjon

Hvilke kriser opplever en organisasjon? Hva bør man tenke på før en krise skjer? Hva kan/bør en landingsside for kriser inneholde? Hvordan jobber man med kommunikasjonen under en krise?

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Organisasjoner som nyhetsprodusenter

Hvordan stadig flere NGO’er tar rollen som journalister som rapporterer fra kriseområder - hva må man tenke på som nyhetsformidler?

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Universell utforming for nettredaktører

Krav og regler, hvordan jobbe med bilder og tekst + UU. Hvordan skrive en god tekst som samtidig følger UU-kravene?

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Klarspråk

Hva er det? Hvem gjelder det for? Hvorfor har vi det? Hvordan jobber man med klarspråk?

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Innhold for organisasjoners nettbutikk

Hvordan skrive gode tekster for nettbutikk som også handler om å støtte foreningen og underbygger dens eksistens?

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Det store bildet

Hva du sier er minst like viktig som hvordan du sier det. I dette kapittelet ser på hvordan vi syr alle "bitene" sammen med en rød tråd til en helhetlig kommunikasjonsstrategi.

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Synes du det mangler et tema?

Da vil vi gjerne høre fra deg! Send en mail til [email protected] da vel, så tar vi en prat og kanskje en kaffe?

Read about Håndbok i kommunikasjon for organisasjoner

Ta kontakt om du har noe på hjertet

Kan vi i Dekode hjelpe deg med et digital prosjekt for din organisasjon? Eller med innhold til dine nettsider? Send oss en mail på [email protected] eller [email protected].

Vi gleder oss til å høre fra deg.