Få kontroll på GA4: Tre steg til bedre innsikt og resultater
Google Analytics 4 (GA4) er kraftfullt – men bare hvis du bruker det riktig.
Mange bedrifter har installert GA4 uten å ta i bruk dataene som samles inn, noe som fører til bortkastede muligheter.
GA4 kan gi verdifull innsikt til forbedring ved å analysere brukeratferd og avdekke hvordan besøkende navigerer på nettstedet, hvilke sider som engasjerer mest, og hvor de eventuelt faller fra.
Ved å spore mål som klikk, tid brukt på siden, eller andre handlinger, kan du få en bedre forståelse av hva som driver engasjement. Dette gjør det mulig å optimalisere brukeropplevelsen og forbedre nettstedets effektivitet.
Har du full kontroll?
Med disse tre enkle stegene kan du sikre at GA4 gir deg verdifulle, presise innsikter som styrker din digitale strategi. Fra å sette opp de viktigste målene, til å koble til relevante plattformer og sørge for høy datakvalitet – dette er 3 enkle grep som hjelper deg å utnytte GA4 til sitt fulle potensial.
Steg 1: Har du satt opp deres viktigste mål i GA4?
For å få mest mulig ut av Google Analytics 4, må du først sikre at de viktigste målene dine er definert og sporet. Uten dette har du ingen grunnlag for å forstå hva som fungerer – eller hva som må forbedres.
Jobber du i en non-profit-organisasjon eller en B2B-bedrift, ønsker man gjerne spore:
- Donasjoner
- Nye medlemmer
- Påmelding til nyhetsbrev
- Innsending av kontaktskjema
Non-profit-organisasjon eksempel:
Du finner rapporten under:
- Lifecycle → Engagement → Events
- Eller: Business objectives → User engagement and retention → Events
Har du en nettbutikk, bør du spore:
- Salg
- Hvor folk faller fra i kjøpsreisen
Du finner rapporten under:
- Lifecycle → Monetization → Purchase journey
- Eller: *Business objectives → Sales → Purchase Journey
- (*PS: Helst skal en GA4-konto kun ha en av disse rapportene synlig for å ikke forvirre)
Å spore riktig er første steg mot å bruke dataen til noe verdifullt. Samtidig er det viktig å bygge videre på dette med de neste stegene i analysen – sørg for at målene dine er klare, målbare og tilpasset virksomhetens suksess.
Steg 2: Har du koblet til alle plattformene for å få mest ut av GA4?
For at GA4 skal gi deg fullstendig innsikt i hvordan trafikken din oppfører seg, er det avgjørende å koble til relevante plattformer. Uten disse koblingene går du glipp av verdifull informasjon som kan hjelpe deg å optimalisere både betalte og organiske strategier.
Du bør minimum koble på Google Ads (betalt annonser), og Search console (organiske søk.)
Koble alle plattformer til GA4
Dette gir deg innsikt i GA4 om hvilke betalte kampanjer som gir de beste resultatene, og hvilke søkeord som driver trafikk fra organiske søkeresultater
Steg 3: Har du sjekket datakvaliteten?
For å ta gode og informerte beslutninger basert på GA4-data, må dataene dine være korrekte og pålitelige. Hvis det har gått over 6 måneder siden du sist sjekket datakvaliteten, er det på høy tid å ta en gjennomgang. Dårlig datakvalitet kan gi et skjevt bilde av prestasjonene dine, og det kan føre til feilaktige beslutninger.
Typiske feil kan være:
- (Not set) på trafikk
- Betalingsløsninger som feilaktig blir oppført som salgs-kilde
- Manglende landingssider
- Trafikk som er feil gruppert i kanaler
Når sjekket du datakvaliteten sist?
Hvis det er lenge siden, kan feil snike seg inn og undergrave strategien din. Sørg for å gjennomgå datakvaliteten regelmessig for å sikre at rapportene gir et nøyaktig bilde av virkeligheten. Trenger du hjelp til en gjennomgang eller opprydding av GA4-kontoen din, er det bare å ta kontakt. Riktige data er grunnlaget for gode beslutninger – og veien til bedre resultater.
Sammen med vårt prisvinnende søsterselskap Rocket tilbyr vi en gratis og uforpliktende gjennomgang av datakvaliteten deres.
Ønsker du en uforpliktende og gratis gjennomgang av datakvaliteten din?
Ta kontakt for å avtale et møte