Digital strategi

Boktips

Mobil skjermbilde av Boktips

Cappelen Damm ønsket å forbedre brukeropplevelsen og SEO på sin innholdssatsing Forlagsliv. Både Synlighet og Cloud Media hadde vært inne å gjort SEO analyser som pekte i samme retning. Siden var for introspektiv i form av navn, kategorisering og type innhold.

Over mange år hadde det blitt produsert svært mye innhold. Forlagsliv fikk mye trafikk og en høy andel var organisk. En stor utfordring ved prosjektet var å implementere en ny URL struktur og samtidig ivareta standing hos søkemotorer. Forlagsliv hadde 10.000 indekserte sider. Cappelen Damm måtte også implementere en ny innholdsstrategi med fokus på guider, lister, anbefalinger og kjerneartikler med internlenker til dybdestoff.

Dekode lagde en prioritert liste med poster som skulle migreres fra Forlagsliv til Boktips,
denne var basert på trafikk, organisk trafikk og backlinks. Vi kvalitetssikret nye kategorier og URL stuktur hvor hensyn til brukervennlighet og SEO ble veid mot hverandre.

Lars Saabye Christensen

For at Boktips sitt innhold skulle få størst mulig verdi, utviklet vi helt ny funksjonalitet for kategorisering og merking med stikkord i WordPress. Stikkord ble kategorisert og gjort tilgjengelig i lister. Det ble mulig for Boktips sin redaktør å gjøre valg av stikkord innen ulike kategorier obligatorisk før publisering.

Den nye datastrukturen gir rom for presise anbefalinger, godt intern søk, personalisering, bedre SEO, innsikt i hva slags innholds som fungerer og høyere fremtidige annonseinntekter for å nevne noe.

 

Desktop skjermbilde av Boktips

Webdesignet utnytter mulighetene som ligger i datastrukturen. Brukeren har intuitiv navigasjon og blir eksponert for mange inngangspunkter til relevant stoff. Nye Boktips gir brukerne det de vil ha!

Kunde:
Cappelen Damm

Rolle:
Interaksjonsdesign
Visuelt design

Frontend-utvikling
WordPress

Url:
boktips.no