
Vi er utrolig heldige som er født i Norge. Hvordan ville livet ditt sett ut om du ble født i et av landene som mottar bistand fra Norge hvert år? For å sette dette i litt perspektiv, utviklet vi ideen om å kunne gi deg et nytt liv gjennom gjenfodt.no for Norad.

Norge gir hvert år 1% av statsbudsjettet i bistand, i 2013 tilsvarte det 30 milliarder kroner. Norad er direktoratet som skal kvalitetssikre norsk bistand. De gir faglige råd til de som yter bistand og sørger for at norsk bistand kvalitetssikres og evalueres, og at resultatene kommuniseres til den norske offentligheten.

Flere og flere er positive til bistand, mens færre og færre tror det hjelper. Dette gjelder spesielt blant unge. For å bedre på dette ønsket Norad hjelp til å lage en digital kunnskapskampanje på ungdommens premissser. Høsten 2013 bisto Dekode og Gambit H+K Norad med utviklingen og gjennomføringen av en nettbasert opplevelse kalt «Bli født på ny». Aktiviteten var en videreføring av fjorårets kampanje med samme navn.

Engasjere
“Bli født på ny” er en kampanje, hvor målet er at folk skal undre, lese, stoppe opp og tenke gjennom hvor heldige vi er som er født i Norge. Ønsket var at innholdet i kampanjen skulle være i fokus og teknologien bare skulle fungere som en forsterker. Hvordan kunne vi, i løpet av et lite minutt, nå folk – på et personlig plan?

Kampanjen baserer seg på innlogging med Facebook eller registreringsskjema, som gir mulighet til å hente basisinformasjon som navn, fødselsdato, kjønn og bilde. Ditt nye liv vises som en tidslinje, inspirert av Facebook, noe som gir brukerene en visuell ramme og referanse som de enkelt kan relatere seg til.
Fakta og populærkultur
Tidslinjen gir oss mulighet til å blande tyngre bistands-innhold, med mer populærkulturelle referanser. Vi bytter ut etternavnet ditt og gir deg et nytt fødested. Du får delt ulike meninger om hva du gjør, og lenker med info om landet. Bilder blir hentet fra Instagram og musikkvideoer med den mest populære artisten fra landet. Du kan havnet i 38 forskjellige land og innholdet er bestemt av kjønn og alder.

Du kan også se de nye livene til Facebook-vennene dine og dele livet ditt med andre. I tillegg var et av hovedmålene med kampanjen å trekke folk over i kunnskapskonkurransen NM i Bistand.

Kampanjen vant Årets kampanje i Social Media Awards 2013, og løsningen gikk også helt til topps i konkurranse med de 50 aller beste kommunikasjonskampanjene i verden under Global SABRE Awards i Miami 29. oktober 2014. Dette er regnet som PR-bransjens mest prestisjetunge pris. Det er Holmes Report som står bak kåringen.

Kunde:
Norad
Rolle:
Idé og konsept
Design
Illustrasjon
Frontend-utvikling
Backend-utvikling
Web-applikasjon
Samarbeid:
Gambit Hill+Knowlton
Url:
www.gjenfodt.no
Resultater
Siden vi lanserte kampanjesiden i 2012 har mer enn 170 000 tidslinjer blitt generert, og nesten 20% av brukerne har delt sin nye profil i sosiale medier. Gjennomsnittsbrukeren brukte mer enn tre minutter på å studere sin nye profil. Kronprins Haakon var blant de første til å dele kampanjen, og den har blitt omtalt i flere medier og av bloggere. «Bli født på ny» har også blitt brukt av lærere i grunnskolen som utgangspunkt for stiloppgaver.