Nettside

WordPress VIP

Mobil skjermbilde av WordPress VIP

WordPress VIP er avdelingen hos Automattic som tar seg av de aller største WordPress-kundene. Her finner vi merkevarer som Facebook, Microsoft, NFL, CNN med flere.

 

 

 

«Teamet til Dekode leverte over all forventning i et meget komprimert tidsløp. De overbeviste oss tidlig i prosessen til å omfavne den modulbaserte tilnærmingen deres fullt ut. Dette bidro til å skjerpe måten vi tenkte rundt prosjektet. I tillegg til dette leverte de et dynamisk system på like lang tid som det vanligvis tar å designe og utvikle en enkel og statisk nettside»

– Dave Coustan, Automattic.

Desktop skjermbilde av WordPress VIP

Følelsen du får når noe du har jobbet hardt og lenge for plutselig løsner. Poff! Nesten som en tilstand av vektløshet, om så bare for et kort nanosekund. Etter utallige timer over flere år med jobbing mot et litt uklart mål, så plutselig skjer det noe. Noe glipper. Noe skjer. Sånn har vi det noen ganger.

Nettbrett skjermbilde av WordPress VIP

Krav: Kode i verdensklasse

Oppdraget med å utvikle den nettsiden til WordPress VIP for Automattic ga oss denne astronautfølelsen. Vi har tidligere gjennomført prosjekter gjennom partnerskapet vårt i WordPress VIP, så vi hadde en viss anelse om hva dette ville kreve av oss. Når kunden er Automattic, selskapet bak WordPress.com, ligger lista skyhøyt. Alt av kode blir sjekket grundig, linje for linje. Alt skal stemme og godkjennes.

Moduler ikke maler

I Dekode har vi tenkt og jobbet modulært i lang tid, og det var denne ekspertisen Automattic var ute etter. Automattic er WordPress-eksperter og hadde selvfølgelig en plan klar for innhold, konsept og leverte ferdige designmaler. Det er i og for seg fint det, med dekket bord, men vi jobber ikke med maler, vi jobber modulært.

Vi mener modulære nettsider er fremtiden, og er for oss den smarteste tilnærmingen til å jobbe med teknologi. At vi stanget sammen akkurat der, og måtte vise hvorfor vi tener som vi gjør helt i starten av prosjektet, var noe av det som gjorde prosjektet så bra som det ble. Helt på tampen av prosessen kom det noen designendringer fra øverste hold hos Automattic, som gjorde at de måtte endre noe av designet, og det var der de virkelig fikk øynene opp for hvorfor vi jobber slikt. På grunn av det modulære rammeverket, kunne deres egne designere endre på det de ønsket, uten å bruke lang tid og forsinke hele prosjektet, samt unngå å rote til nettsiden.

For å løse jobben på 5 uker, krevde det at design og utvikling jobbet parallelt og samarbeidet fra dag til dag. Vi jobbet i ukes sprinter, og hadde tett dialog med teamet hos Automattic, både sent og tidlig, og jobbet i høyt tempo med alt fra strategi, innhold, design og kode.

Modulbokser gir fleksibilitet

Å bygge opp en nettside ved hjelp av modulbokser der hver boks er sin egen lille verden av muligheter, gir en enorm frihet og fleksibilitet.

Boksene kan fjernes og byttes ut etter behov, uten at det går ut over design eller funksjonalitet på nettsiden. Dette gir nettsidene en holdbarhet som tidligere ikke var mulig, og som fortsatt ikke fokuseres nok på i denne bransjen. I dette blogginnlegget forklarer vi det litt mer inngående.


Kunde:

Automattic and WordPress VIP

Rolle:
Strategisk rådgivning, design og teknisk grunnmur