SOS-barnebyer: 400 nye faddere første måned med ny nettside
SOS-barnebyer er en internasjonal veldedig organisasjon som jobber for at barn skal få den oppveksten og omsorgen de har krav på. Sammen med lokale partnere styrker de barns rettigheter i over 130 land. Nettsiden er en essensiell driver til å samle inn midler til de som trenger det mest.
Utfordringen
SOS-barnebyers digitale plattform hadde nådd slutten av sin levetid og trengte en solid oppgradering. To store prosjekter ble satt i gang: oppgradering av CRM-systemet (Salesforce) og en fullstendig fornyelse av nettsiden, med mål om å konvertere flere fra å være besøkende til faste givere.
Den eksisterende nettsiden hadde dårlig struktur både for brukere og søkemotoroptimalisering (SEO). Fluktfrekvensen var høyere enn ønsket, og designet trengte en fornyelse. Det gamle CMS-et hadde også et utdatert brukergrensesnitt, som opplevdes lite intuitivt for redaktørene.
Dekode fikk ansvaret for det omfattende nettsideprosjektet, som ble gjennomført parallelt med utrullingen av det nye CRM-systemet Salesforce hos SOS-barnebyer.
Dekode forsto oss kjapt, fordi de har mye erfaring innen NGO, samtidig som de aldri kopierer fra andre, lignende kunder. Det har vært et veldig god samarbeid fra start til slutt, med god kommunikasjon, rådgivning og ikke minst prosjekthåndtering.
Yasmin Bhatti, Webansvarlig for SOS-barnebyer
Resultat
Forprosjektet ble gjennomført i mars/april 2023. Innsikt fra eksisterende strategier, intervjuer med ansatte, kjerneworkshops og søkeordsanalyser ble brukt for å tydeliggjøre kravspesifikasjonen og lage en roadmap for prosjektet. Dette ble godt forankret hos prosjekteierne hos SOS-barnebyer.
Et av målene til organisasjonen var å synliggjøre fagkompetansen bedre på nettsiden for å øke troverdigheten og skape mer engasjement hos potensielle givere. Målet ga klare føringer for arbeidet med brukeropplevelse (UX) og design.
Dekode utarbeidet en revidert visuell identitet, innenfor de globale designretningslinjene til organisasjonen. SOS-barnebyer har nå tilgang til et designsystem som gir redaktørene mulighet til å tilpasse innholdet etter behov. For donasjonskampanjer finnes det flere “nivåer” av uttrykk, der katastrofekampanjer har det sterkeste visuelle uttrykket.
Løsningen gir redaktørene stor frihet uten at den visuelle helheten brytes. Designsystemet tar også hensyn til universell utforming.
De nye donasjonskjemaene er blant de viktigste funksjonene på nettsiden. Disse er integrert med Salesforce (CRM). Et samarbeid mellom SOS, CRM-partneren, og Dekode ble tidlig etablert for å sikre en sømløs implementering. Dekode brukte sin fundraising-erfaring for å lage konverterende løsninger. Skjemaene er optimalisert med nøye utvalgte felter og presise mikrotekster. Custom tracking er satt opp for å sikre løpende forbedringer basert på ekte data.
Vesentlig økning i nye faddere med ny nettside
Etter lanseringen rapporterte SOS-barnebyer om en økning på 400 nye faddere i løpet av den første måneden. Overgangen til den nye nettsiden forløp effektivt, med minimalt tap av organisk trafikk, og fluktfrekvensen har gått betydelig ned. Redaktørene opplever nå en enklere arbeidshverdag, med mer fokus på innhold fremfor verktøyet.
Vi leverte
- Strategi og rådgivning
- Design
- CRM-integrasjon
- Prosjektledelse
- Utvikling
- Innholdsrådgivning