Hvor viktig er SEO i 2025?

Mellom utfasingen av tredjeparts cookies og store omveltninger i medievaner har rollen til SEO endret seg drastisk de siste årene. Er SEO fortsatt en god investering i 2025, eller bør du vurdere andre markedsaktiviteter? 

Illustrasjon som viser at SEO beveger seg nedover i salgstrakten.

Fra å helt i begynnelsen være en “primært” top-of-funnel-kanal, beveger Google seg lenger og lenger ned i salgstrakten, blant annet i takt med at flere og flere søk er merkevarebundne. Der man før søkte på “beste WordPress-utviklere i Norge”, søker man nå i større grad “WordPress Dekode”. Hele 44% av søkeord på Google (i USA) er nå merkevarerelatert.  I tillegg:

  • 37% av Google-søk har lav kommersiell verdi 
  • 25% av søk er underholdningsrelatert 
  • 32% er navigasjonssøk (der folk bruker google for å komme inn på en nettside de allerede kjenner) 

Når vi ser at disse trendene er stigende , blir det tydelig at:  

SEO ikke kommer til å være kanalen som får folk inn på toppen av trakten så veldig mye lenger. 

Grunn 1: De beste top-of-funnel søkeordene har allerede sterk konkurranse, og det begynner å bli lovlig sent å hive seg på den karusellen. Du må legge inn veldig mye tid på å rangere på toppen av trakten-søkeord som:  

  • Hvordan donere til Palestina? 
  • Beste medlemsfordeler i fagforening 
  • Bytte leverandør WordPress

Grunn 2: Google leder mer og mer trafikk mot større og større nettsider. Det er grunnen til at du alltid får søkeresultater fra buzzfeed og businessinsider høyt oppe i resultatene dine. Monopoler gonna monopolisere. 

Grunn 3: Google ønsker helst å beholde brukeren på google.com, og svarer ofte brukeren rett på søkesiden (f.eks. gjennom People Also Ask, AI Overviews og portal-lignende opplevelser) 

Grunn 4: Grunnet disse endringene blir Google et dårligere og dårligere produkt, og fler og fler velger å slenge en “Reddit” på slutten av søket sitt fordi det er der de får best svar av ekte mennesker. 

Grunn 5: Samtidig som Google blir dårligere, får du også ofte veldig gode svar på Reddit, Kvinneguiden og så videre. Forumsider blir derfor rangert høyere enn nisjesider.

Så hva er SEO godt for i fremtiden? 

Det er et godt spørsmål, og SEO er langt i fra dødt. Det har bare beveget seg litt lenger ned i salgstrakten.  

Framtiden til SEO dreier seg om å fange oppmerksomheten til de som

1) Allerede har et tydelig behov

2) Vet nok om emnet til å stille ganske spesifikke spørsmål

3) Kjenner til bedriften din allerede og veier den opp mot konkurrentene dine. 

Det betyr:  

1. Et stort fokus på long-tail søkeord, som for eksempel: 

  • Rettigheter ved oppsigelse for [spesifikk yrkesgruppe] 
  • Fordeler med tariffavtale i [spesifikk bransje] 

Altså søkeord som skal fange opp de behovene og den interessen du skaper i andre kanaler.

2. Vær der kundene er 

Enten det er på Reddit, Rema eller Roskilde.

3. Trafikk er ikke pålitelig lenger 

Trafikktall på nettsiden sier deg lite om hvordan merkevaren din faktisk gjør det, fordi brukere ofte får svar på søkeresultatsiden. Mål gjerne fortsatt trafikk, men finn også andre måter å evaluere suksess på. 

4. SEO handler ikke kun om Google, men inkluderer sosiale medier, merkevarebygging og annen markedsføring 

Det handler om oppmerksomhet og å gjøre deg selv minneverdig i alle mulige kanaler. 

SEO er nemlig ikke den primære trafikkdriveren. SEO er mer et verktøy for å ta imot interessen du skaper andre steder. Det dreier seg om midten-av-trakten-innhold som svarer grundig og overbevisende på spørsmål du vet de potensielle kundene dine spør seg. 

Men hvordan fanger vi oppmerksomhet i toppen av trakten da? Annonser? 

Annonser er ikke en dum ide! Men det nye buzzordet, som du kommer til å høre mye om framover, er:  

Zero click marketing. 

Forklaringen ligger i navnet – Markedsføring som ikke er avhengig av klikk for å måle effektivitet. Fokuser på å lage bra greier i kanalene der kundene dine allerede ferdes:

  • Bli med på podcaster
  • Bidra på bransjesamlinger
  • Skriv i sosiale medier (både poster og kommentarer)
  • Gjør artige stunts som skaper oppmerksomhet (eller skaff deg et byrå som kan hjelpe med det)

For en tid tilbake la jeg ut denne sliden på LinkedIn:  

Og den tror jeg holder vann fortsatt, kanskje til og med enda mer nå. Der SEO før var en pålitelig kilde til trafikk og overvåkning av konverteringsløp, er det nå et av mange verktøy man er nødt til å lære seg for å skaffe konverteringer litt lenger nede i trakten.

(Les: Lage kvalitetsgreier og sjekke om det detter ut konverteringer i den andre enden).