Når Facebook gir beng, trenger du nettsider som samler inn peng!

Organisasjoner har lenge brukt Facebook til å samle inn penger – med stort hell. Men nærmest uten forvarsel har Meta bestemt seg for å avslutte denne tjenesten. Og det allerede fra 1. juli!

Dette vil bli en betydelig utfordring for alle de organisasjonene som har hatt store inntekter fra Metas univers. Nå gjelder det å ha gode nettsider!

Knapper og glansbilder

Det eneste som blir igjen på Facebook er et tilbud om å lage en donasjonsknapp på profilen/siden til organisasjonen. Knappen vil ikke samle inn penger av seg selv, men lenkes til en landingsside eller nettside hos den enkelte organisasjon. Som om det løser problemet.

Det hjelper jo lite å lenke til en side, hvis den ikke er rigget for giverreiser og donasjoner. Og selv om landingssiden er god, så løser jo ikke dette den egentlige utfordringen – nemlig at den inntekstbringende dugnaden forsvinner.

Dugnaden forsvinner

Det virkelige problemet er at de spontane innsamlingsaksjonene blir borte. Som den i toppbildet i saken her. Alle bursdagsaksjonene opprettet av bursdagsbarn som ønsker donasjoner til organisasjoner i stedet for gaver? Borte. Millioner av kroner forsvinner, nærmest over natten.

Det er her de virkelige pengene har vært, og dette er inntekter mange organisasjoner nå vil gå glipp av. For det hjelper lite med en knapp som tar deg til en side for å gi et enkeltbeløp når du egentlig ønsker å starte en hel innsamlingsaksjon.

Spleis til unnsetning?

Hva blir så alternativet for bursdagsbarna som ønsker å starte innsamlingsaksjoner? Eller andre som ønsker å bidra til at deres hjertesak får bedre vilkår? For noen kan Spleis fungere. Men det er langt fra optimalt.

En av utfordringene er at Spleis eier giverdataene, på samme måte som Meta også har gjort. Du kan riktignok få tilgang til noe data fra Spleis, men kun fra de giverne som aktivt ønsker å dele den med deg. Spleis kan med andre ord være en kilde til inntekt, men hvis du ønsker tilgang til data om giverne dine, må du samle dette selv.

Nettsiden blir viktigere!

Så hvis Spleis heller ikke er svaret, hvor skal du da sende brukerne? Svaret er enkelt – til nettsidene dine. Tiden er inne for å skape engasjerende innhold som støttespillerne dine enkelt kan dele videre i sine kanaler. Og ikke glemt at det engasjerende innholdet også må knyttes til muligheter for å gi donasjoner. 

Giverskjemaene må være knakende gode, og giverreisen må være sømløs.

Når du har alt dette i boks, bør du se på muligheter for at støttespillerne dine kan opprette egne aksjoner. Og kan du ikke gjøre det selv, så sørg i det minste for å bruke et verktøy som ikke bare gir deg penger – men også data.

Vil du lykkes med digital fundraising?

Vi har giverreiser og medlemsvekst i vårt DNA.