Likestillings- og diskrimineringsombudet: Ny nettside gjør det enklere å få hjelp i diskrimineringssaker.
Likestillings- og diskrimineringsombudet har et bredt mandat. De veileder om lovverket, fører tilsyn med FN-konvensjoner, kontrollerer arbeidsgivers og myndigheters likestillingsarbeid, og er aktive pådrivere for likestilling. Alle borgere i Norge er potensielle brukere.
Utfordringen
Likestillings- og diskrimineringsombudets (LDO) tidligere nettsider, etablert i 2014 og oppdatert i 2019, møtte ikke lenger behovene til brukerne eller organisasjonen. En helhetlig vurdering, basert på interne analyser og en ekstern brukerundersøkelse, konkluderte med at en ny plattform var nødvendig for å sikre en bedre løsning.
Brukerundersøkelsen avdekket flere svakheter, blant annet:
- Mangler i design og innholdsstruktur
- Dårlig prioritering av brukeroppgaver
- Begrenset brukervennlighet i CMS
- Utilstrekkelig oppfyllelse av krav til offentlige nettjenester
Blant nettsidens prioriterte målgrupper er personer med funksjonsnedsettelser, etniske minoriteter med begrensede norskkunnskaper, samt både eldre og unge brukere. Dette stilte høye krav til universell utforming.
Dekode fikk i oppdrag å gjennomføre et forprosjekt, utvikle en revitalisert visuell identitet og levere en helt ny nettside basert på WordPress.
Dekode har fra samarbeidet startet vist at de er genuint interessert i hvem vi er, våre brukere og våre behov. Vi er blitt utfordret underveis, men alltid med et strategisk eller brukerrelatert perspektiv. Dette har ført til gode og relevante diskusjoner, og et bedre resultat.
Edin Babic, Kommunikasjonssjef i LDO
Resultatet
Den nye nettsiden har fått et moderne visuelt uttrykk og er utviklet med et fleksibelt design- og kodesystem, skreddersydd for Likestillings- og diskrimineringsombudet. Funnene fra brukerundersøkelsen og forprosjektet er nøye ivaretatt, noe som har resultert i en nettside som er:
- Brukerorientert og bedre strukturert
- I tråd med ombudets identitet og mål
Et særlig fokus har vært på tilgjengelighet for alle. Dette inkluderer gjennomtenkte designvalg, tydelige fargekontraster, semantisk korrekt kode og tilpasninger for universell utforming. I tillegg har ombudet lagt betydelig innsats i redaksjonelt arbeid, som å sikre gode alt-tekster, en balansert bruk av nynorsk og bokmål, samt oppfyllelse av øvrige redaktørkrav.
Siden lanseringen i november har responsen vært overveldende positiv, både fra interne brukere og målgruppen. For redaktørene har nettsiden revolusjonert arbeidsdagen – de kan nå fokusere på god kommunikasjon, uten å måtte kjempe mot et tungvint CMS.