SOS-barnebyer: Ny nettside bidrar til økning i antall faddere og givere

SOS-barnebyer er en internasjonal veldedig organisasjon som jobber for at barn skal få den oppveksten og omsorgen de har krav på. Sammen med lokale partnere styrker de barns rettigheter i over 130 land. Nettsiden er en essensiell driver til å samle inn midler til de som trenger det mest.

Kunde:
SOS-barnebyer
År:
2024

Utfordringen

SOS-barnebyers digitale plattform hadde nådd slutten av sin levetid og trengte en solid oppgradering. To store prosjekter ble satt i gang: oppgradering av CRM-systemet (Salesforce) og en fullstendig fornyelse av nettsiden, med mål om å konvertere flere fra å være besøkende til faste givere.

Den eksisterende nettsiden hadde lite struktur både for brukere og søkemotoroptimalisering (SEO). Fluktfrekvensen var høyere enn ønsket, og designet trengte en fornyelse. Det gamle CMS-et hadde også et utdatert brukergrensesnitt, som opplevdes lite intuitivt for redaktørene.

Dekode fikk ansvaret for det omfattende nettsideprosjektet, som ble gjennomført parallelt med utrullingen av det nye CRM-systemet Salesforce hos SOS-barnebyer.

Dekode forsto oss kjapt, siden de har mye erfaring med NGO-bransjen, samtidig som de aldri kopierer fra andre, lignende kunder. Det har vært et veldig godt samarbeid fra start til slutt, med god kommunikasjon, rådgivning og ikke minst prosjekthåndtering.

Yasmin Bhatti, Webansvarlig for SOS-barnebyer

Resultat

Forprosjektet ble gjennomført i mars/april 2023. Innsikt fra eksisterende strategier, intervjuer med ansatte, kjerneside-workshops og søkeordsanalyser ble brukt for å tydeliggjøre kravspesifikasjonen og lage en roadmap for prosjektet. Dette ble godt forankret hos prosjekteierne hos SOS-barnebyer.

Et av målene til organisasjonen var å synliggjøre fagkompetansen bedre på nettsiden for å øke troverdigheten og skape mer engasjement hos potensielle givere. Målet ga klare føringer for arbeidet med brukeropplevelse (UX) og design.

Dekode utarbeidet en revidert visuell identitet, innenfor de globale designretningslinjene til organisasjonen. SOS-barnebyer har nå tilgang til et designsystem som gir redaktørene mulighet til å tilpasse innholdet etter behov.

Løsningen gir redaktørene stor frihet uten at den visuelle helheten brytes. Designsystemet tar også hensyn til universell utforming.

De nye donasjonskjemaene er blant de viktigste funksjonene på nettsiden. Disse er integrert med Salesforce (CRM). Et samarbeid mellom SOS, CRM-partneren, og Dekode ble tidlig etablert for å sikre en sømløs implementering. Dekode og SOS-barnebyer slo sammen sin fundraising-erfaring for å lage konverterende løsninger. Skjemaene er optimalisert med nøye utvalgte felter og presise mikrotekster. Custom tracking er satt opp for å sikre løpende forbedringer basert på ekte data.

Ny nettside gir umiddelbart positive resultater

Etter lanseringen har SOS-barnebyer hatt meget gode resultater i innsamlingsarbeidet fra nettsiden, med et betydelig antall nye faddere. Overgangen til den nye nettsiden forløp effektivt, med minimalt tap av organisk trafikk, og fluktfrekvensen har gått betydelig ned. Redaktørene opplever nå en enklere arbeidshverdag, med mer fokus på innhold fremfor verktøyet.

Vi leverte

  • Strategi og rådgivning
  • Design
  • CRM-integrasjon
  • Prosjektledelse
  • Utvikling
  • Innholdsrådgivning

Nysgjerrig på å høre mer om dette prosjektet?

Jørgen Bertelsen, rådgiver i Dekode, foto
Jørgen Bertelsen
COO
+47 ‭930 11 048‬