7 steg til en effektiv kampanjerigg
Hva skiller en giverreise som fungerer godt, fra en som mislykkes? Her er våre syv beste råd for å optimalisere den digitale riggen din.
Syv viktige anbefalinger som skaper flere givere
Skal du tiltrekke deg så mange givere som mulig, kan du ikke overlate mye til tilfeldighetene. En gjennomtenkt digital kampanje føles helhetlig, og etterlater giverne dine med den gode følelsen av å ha bidratt til noe viktig. Er kampanjeriggen din mangelfull, risikerer du å miste dem på veien.
Etter å ha jobbet mye med veldedige organisasjoner, har vi identifisert syv viktige anbefalinger som skaper flere givere. Følger du disse, vil du sitte igjen med en effektiv, fleksibel og optimalisert kampanjerigg som vil gi bedre resultater.
1. Bygg en solid grunnmur
Fundamentet for enhver god kampanje er en god nettside. For å appellere både til besøkende og til Google-algoritmen, må den oppfylle følgende krav:
Brukerorientert: Mange vil lese seg opp på organisasjonen din før de donerer en gave. Nettsiden må inneholde all informasjon besøkende er interesserte i, og være lett å navigere.
Teknologisk optimalisert: Trege nettsider skremmer ikke bare bort besøkende, men blir nedprioritert av Google. Det samme gjelder sider som ikke er tilrettelagt for mobil. Sørg derfor for at nettsidene dine har god ytelse.
Universell utforming: Ta hensyn til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser. Det gjør den i 9/10 tilfeller også lettere å bruke for funksjonsfriske. Det er for eksempel mange som bruker navigering med tastatur eller funksjoner for å fylle ut skjema automatisk.
2. Tilrettelegg for fleksibilitet
Det er sjelden man gjør alt perfekt første gang man prøver. En fleksibel plattform gjør det lett å gjøre endringer etter hvert som du lærer. Da snakker vi om fleksibilitet til å:
Respondere raskt: Har din sak plutselig fått mye oppmerksomhet i media? Da er det viktig å kunne hive seg rundt og sette opp en ny side med det samme.
Justere innhold og presentasjon: Det er en fordel å kunne tilpasse hvordan innholdet ditt presenteres. Er løsningen din for rigid, kan det hende det er på tide å vurdere et mer fleksibelt alternativ.
Sette opp ulike skjemaer: Gi giverne dine valgmuligheter. Vil du for eksempel kjøre en ren fastgiver-kampanje, eller åpne opp for enkeltgaver? Forskjellige kampanjer vil kreve ulike skjemaer.
3. Skap en god brukeropplevelse
En god brukeropplevelse består av flere deler. For det første må det være effektivt og intuitivt å gjøre det du kom for. For det andre vil du gi brukeren en god følelse gjennom hele giverreisen. Noen gode tips for å optimalisere begge deler er:
Engasjement: Å gi penger til en sak er en følelsesladet handling. Pass på språket og hold det emosjonelle engasjementet ved like gjennom hele giverreisen. Unngå transaksjonelle uttrykk som betaling eller betalingsmetoder – velg heller «gi» eller «gi med …»
En rød tråd: Pass på at annonser, landingssider og skjemaer henger sammen. Sender du for eksempel giveren fra en spesifikk annonse til en generisk landingsside, skaper det et brudd – som kan føre til at giveren hopper av.
Sett giveren i sentrum: Ikke bli for innadvendt. Det handler ikke om deg, men om giverne og saken de ønsker å støtte. I stedet for «Støtt oss», skriv for eksempel «Du kan bidra!».
4. Lag flere landingssider
Det er en myte at forsiden din er organisasjonens butikkvindu. Faktisk kommer hele 82,8 prosent av besøkende via landingssidene dine – fra annonser eller søk. Det betyr at disse ikke kan være en ettertanke.
For søketrafikk: Etter at Meta fjernet fundraising-funksjonen, vil det være flere som googler «bursdagsinnsamling» og «minnegave». Følg med på hva brukerne søker etter og lag landingssider som er skreddersydde for det.
For dine temaer: Kan du ta troverdig eierskap til et tema, sørg for at søkere finner en side om dette når de er på jakt etter å lære mer.
For kampanjene dine: Denne er kanskje selvsagt. Men som du ser, er disse landingssidene bare én kategori blant mange. Husk likevel at landingssidene for kampanjene dine bør være spesifikke og henge sammen med annonseringen.
5. Optimaliser skjemaene dine
Like viktig som (eller kanskje enda viktigere enn) landingssidene, er skjemaene dine. Sørg for at ikke de blir et siste hinder, men en hjelpende hånd over målstreken for leads og givere. Her er noen tips for å bygge gode skjemaer:
Gode mikrotekster: Selv de korteste tekstene må de være gode. Unngå tørt byråkratspråk; prøv heller å gjøre det engasjerende. Sørg dessuten for å ikke bruke ord som «betaling». Det gjør opplevelsen transaksjonell i stedet for emosjonell.
Gjør det enkelt å fylle ut: Ikke be om mer informasjon enn du faktisk trenger. Blir brukerne møtt av en vegg med felter som skal fylles ut, er det ikke rart om mange hopper av. La dem tastaturnavigere, og gjør det lett å autoutfylle feltene.
Analyser hva som virker: Ikke vær redd for å gjøre endringer på skjemaene dine. Sporer du hvilke som konverterer, og hvor folk faller av, blir det lettere å forbedre dem.
6. Sett skjemaene i kontekst av innholdet
Kanskje burde vil kalle dette punkt 5,5, men det er så viktig at det får sitt eget punkt: Sørg for at skjemaene dine presenteres sammen med det engasjerende innholdet ditt. Det er det mange viktige grunner til:
Det ivaretar den røde tråden: Sender du giveren bort fra det engasjerende innholdet og ut til et generelt skjema, skaper du brudd. Plasserer du derimot et optimalisert skjema sammen med det engasjerende innholdet, er det kortere vei til å bli giver, og man unngår å bli tatt ut av konteksten man ble engasjert i.
Det konverterer bedre: Når skjemaet henger sammen med innholdet, skaper det større insentiv til å gi. Brukeren har lyst til å støtte denne spesifikke saken her og nå.
Du får mer testmateriale: Med flere landingssider og flere skjema, får du også større sammenligningsgrunnlag for å se hva som konverterer best.
7. Begynn med budsjettvennlige tiltak
Ikke alle har mulighet eller budsjett til å gjøre alt helt perfekt, men det er mye du kan gjøre selv på et stramt budsjett. Vi anbefaler at du starter med følgende:
Optimaliser teksten: Bli kvitt passiv stemme, sett brukeren i fokus og rensk bort alt som minner om Skatteetaten-språk.
Kutt skjemafelt du ikke trenger: Må du spørre om adresse om du ikke skal sende noe i posten?
Lag et startskjema: Kommer du ikke utenom å ha skjemaet på en separat side? Lag et enkelt startskjema med kun navn og beløpsvalg, som kan ligge sammen med det engasjerende innholdet ditt – som deretter sender brukeren videre til hovedskjemaet (hvor navn og beløp er ferdig utfylt). Psykologisk sett føles det da som om man allerede er i gang og det er større sjanse for at man fullfører.
Snakk med leverandøren din: Hør hva slags muligheter de har for optimalisering. Mange kan hjelpe deg med å få på plass for eksempel autoutfylling, tastaturnavigering og riktige felttyper.
Med det sagt, er det bare å ønske deg lykke til!
Lyst til å finne ut hvordan du kan optimalisere den digitale kampanjeriggen din?
La oss ta en prat!