Alt du trenger å vite om medlemsreiser

Ønsker du å styrke samholdet i medlemsorganisasjonen din og skape uforglemmelige opplevelser? Gode medlemsreiser skaper engasjement, bygger lojalitet og skaper verdifulle minner. Men hvordan planlegger og gjennomfører man en vellykket medlemsreise?

På denne siden finner du alt du trenger å vite om medlemsreiser, fra planlegging og innsikt til gjennomføring og evaluering. Vi deler våre beste tips og triks for å skape reiser som treffer målgruppen, og som gir mersmak.

Hva mener vi med medlemsorganisasjon?

En medlemsorganisasjon er alle organisasjoner som drives og finansieres av medlemmene sine, som f.eks:

  • Fagforeninger
  • Idrettslag
  • Politiske partier

Artikler om medlemsreisen

Start her: Hvordan bygge en solid medlemsreise

Medlemsreisen er ikke en lineær prosess, men en dynamisk, fleksibel og kontinuerlig opplevelse som må tilpasses individuelle behov og forventninger. Her er hvordan du skaper en medlemsreise som ikke bare tiltrekker seg nye medlemmer, men som også fastholder og engasjerer dem over tid.

Hvordan få medlemmer til å bruke medlemsfordelene sine?

Bruk av rådgivingstjenester, juridisk hjelp, rabatter og andre fordeler er ikke bare bra for medlemmene – For organisasjonen bidrar det til å styrke kundelojalitet, skape fornøyde medlemmer og rekruttere av nye medlemmer. Guiden under forteller deg hvordan du kan begynne å tenke på medlemsfordelene som egne produkter – og gjennom det jobbe med å øke bruken av dem:

  • Behandle medlemsfordelene som produkter
  • Avgjør hvilke fordeler som mer viktigst å kommunisere om
  • Sett tydelige (SMARTe) mål for produktet
  • Finn grunner til at medlemmene ikke bruker fordelen
  • Adresser de største grunnene ved å utvikle produktet og kommunisere for å endre medlemmenes oppfatning av produktet
  • Må til slutt effekten av tiltakene og tilpass.

Dykk dypere: Hvordan få medlemmer til å bruke medlemsfordelene sine?

Hvordan bygge tillit som medlemsorganisasjon?

Det er sjelden vi gir full tillit til noen vi ikke kjenner, og førsteinntrykket er ofte avgjørende. En klumsete bums som skal gi deg innføring i sikkerhet før du tar zipline ned Holmenkollen føles ikke helt trygt. Tillit er med andre ord grunnmuren for enhver medlemsorganisasjon. Denne artikkelen går punktvis gjennom elementer du trenger å fikse på det digitale nærværet ditt for å bygge tillit hos både potensielle og eksisterende medlemmer.

  • Kommuniser tydelig og troverdig
  • Bruk forsiden til å svare på ut grunnleggende spørsmål umiddelbart
  • Skap flere innholdsunivers (temaområder) på nettsiden
  • Opptre konsistent i alle kanaler 
  • Gjør innmeldingsskjemaet enkelt 
  • Skap og vern om ambassadører 

Dykk dypere: Hvordan bygge tillit som medlemsorganisasjon?

Hvordan vet du om du har bygget nok tillit?

Tillit er vanskelig å måle, men det finnes gode verktøy som i det minste kan gi deg en veldig god indikasjon på om det potensielle medlemmet er klar for personlig kontakt (eller om det eksisterende medlemmet er i ferd med å forsvinne ut). I CRM-termer heter dette “lead scoring”, som går ut på å gi poeng til både potensielle og eksisterende medlemmer for konkrete handlinger de foretar seg. Her er en kjapp oversikt:

  • Trinn 1: Definer hva som utgjør engasjement
  • Trinn 2: Tildel poeng basert på engasjement
  • Trinn 3: Segmenter medlemmene basert på engasjementsnivå
  • Trinn 4: Tilpass kommunikasjon og tilbud
  • Trinn 5: Mål og optimaliser

Dykk dypere: Hvordan bruke CRMet ditt til å kartlegge engasjementsnivået til hvert medlem

Hvordan snakke til medlemmer som individer?

En viktig del av å skape tillit er å personalisere kommunikasjonen din. Fordi at for å virkelig engasjere og beholde medlemmer, må du forstå hvor de er i medlemsreisen – og tilpasse budskapet deretter. Personalisering er ikke et buzzword! Det er en nødvendighet for å skape meningsfulle relasjoner og øke medlemmenes lojalitet.

  • Trinn 1: Kartlegg medlemmenes stadie (som vist i artikkelen over).
  • Trinn 2: Skap personlige budskap for hvert stadie
  • Trinn 3: Automatiser og skaler personaliseringen
  • Trinn 4: Mål og forbedre

Dykk dypere: Slik personaliserer du budskap basert på stadie i medlemsreisen

Metoder for å komme fram til en inspirerende visjon og misjon: En guide for ledere og organisasjoner

En inspirerende visjon og misjon er hjertet og sjelen i enhver organisasjon – de gir retning, skaper mening og inspirerer til handling. Men hvordan kommer man fram til en visjon og misjon som ikke bare høres bra ut, men som også virkelig resonerer med medlemmer, ansatte og samfunnet?

Hva betyr det å ta en datadrevet beslutning for medlemsreisen?

Hva betyr det egentlig å ta en datadrevet beslutning for medlemsreisen? Og hvordan kan du bruke data til å skape en mer engasjerende, effektiv og medlemsfokusert opplevelse? I artikkelen under ser vi på hva det innebærer å være datadrevet, og hvordan du konkret kan bruke data til å forbedre medlemsreisen. Kort oppsummert:

  • Trinn 1: Samle riktig data
  • Trinn 2: Analyser dataen
  • Trinn 3: Ta beslutninger basert på data
  • Trinn 4: Mål og optimaliser

Så enkelt kan det se ut, men prosessen hviler på et stort spørsmål: Kan organisasjonen ta avgjørelser som går imot etablerte “sannheter” hvis dataen tilsier det?

Dykk dypere: Hva betyr det å ta en datadrevet beslutning for medlemsreisen?

Hvordan finne ut hva medlemmene aller helst vil gjøre på nettsiden

“Toppoppgaver” er de viktigste oppgavene eller behovene som medlemmene dine prøver å oppfylle når de interagerer med organisasjonen din. Dette kan være alt fra å finne spesifikk informasjon, delta i et arrangement, eller få hjelp til å løse en utfordring.

  • Trinn 1: Forstå «top tasks»-tilnærmingen
  • Trinn 2: Identifiser potensielle toppoppgaver
  • Trinn 3: Observer medlemmenes oppførsel
  • Trinn 4: Optimaliser for toppoppgavene

Dykk dypere: Hvordan finne medlemmenes toppoppgaver

Medlemsreisen og nettsiden: bruk kjernemodellen for å skape en bedre opplevelse

Kjernemodellen er verktøyet vi bruker for å sørge for at du prioriterer riktig på nettsiden din. Modellen hjelper deg å identifisere nøkkelpunkter i medlemsreisen hvor medlemmene får utført toppoppgavene sine.

  • Identifiser målgruppen: hvem er medlemmene dine?
  • Definer brukeroppgavene: Hva kommer medlemmene for å gjøre? (som i forrige artikkel)
  • Sett mål for løsningen: Hva ønsker du å oppnå?
  • Design veier inn: Hvordan skal medlemmene finne fram?
  • Skap kjerneinnholdet: Hva er den beste løsningen?
  • Planlegg veier videre: Hva vil du skal skje videre?

Dykk dypere: Lær mer om kjernemodellen her

Trenger du hjelp med medlemsreisen din?

Jørgen Bertelsen, rådgiver i Dekode, foto
Jørgen Bertelsen
COO
+47 ‭930 11 048‬

Trenger du hjelp med medlemsreisen din?

Bilde av Tone Alenvret
Tone S. Alenvret
Rådgiver
‭+47 928 54 616‬