Medlemsreisen og nettsiden: bruk kjernemodellen for å skape en bedre opplevelse
Kjernemodellen er verktøyet vi bruker for å sørge for at du prioriterer riktig på nettsiden din. Modellen hjelper deg å identifisere nøkkelpunkter i medlemsreisen hvor medlemmene får utført toppoppgavene sine.

Kjernemodellen er et enkelt, men effektivt rammeverk for å designe digitale produkter og tjenester som møter brukernes behov, samtidig som de oppfyller forretningsmål. Modellen består av seks elementer som hjelper deg å fokusere på det som virkelig teller:
- Målgruppe: Hvem er brukerne dine?
- Brukeroppgaver: Hva kommer brukerne til nettsiden/appen for å gjøre?
- Mål for løsningen: Hva ønsker du å oppnå?
- Veier inn: Hvordan skal brukerne finne fram til løsningen din?
- Kjerneinnhold: Hva er den beste løsningen?
- Veier videre: Hva vil du skal skje videre?
Hvordan bruke kjernemodellen for medlemsreisen og nettsiden
Det handler om å skape en nettopplevelse som hjelper medlemmer med å fullføre sine viktigste oppgaver – fra å melde seg inn, til å finne informasjon, delta på arrangementer eller bygge nettverk. Her er hvordan du kan bruke kjernemodellen til å designe en bedre medlemsreise på nettsiden din:
1. Identifiser målgruppen: hvem er medlemmene dine?
Først må du forstå hvem medlemmene dine er. Hvilke data som er viktig å vite om, vet bare du. Noen trenger å vite kjønn og alder, mens for andre er det irrelevant. Vanligvis dreier de viktigste datapunktene seg om behov, motivasjoner og utfordringer.
Spør:
- Hvem er de primære brukerne av nettsiden din?
- Hva er deres mål og utfordringer?
- Hvordan bruker de nettsiden i dag?
2. Definer brukeroppgavene: Hva kommer medlemmene for å gjøre?
Neste steg er å identifisere de viktigste oppgavene medlemmene prøver å fullføre på nettsiden din. Dette kan være alt fra å melde seg inn, til å finne informasjon om arrangementer eller laste ned ressurser.
Spør:
- Hva er de viktigste oppgavene medlemmene prøver å løse?
- Hvilke utfordringer møter de når de prøver å fullføre disse oppgavene?
Dette spørsmålet svarer vi oftest på ved å sette opp en toppoppgaveundersøkelse på nettsiden. Les mer om det her.
3. Sett mål for løsningen: Hva ønsker du å oppnå?
Når du har forstått medlemmenes behov, er det på tide å definere hva du selv ønsker å oppnå med nettsiden. Dette kan være alt fra å øke medlemsengasjement til å øke antall påmeldinger til arrangementer.
Spør:
- Hva er de viktigste forretningsmålene dine?
- Hvordan kan nettsiden hjelpe deg med å nå disse målene?
Eksempel:
Hvis målet ditt er å øke medlemsrekruttering, og en av toppoppgavene er å gjennomføre noe du kan dekke med medlemsfordelene dine, kan du designe en kjerneside for å fremheve fordelene ved medlemskap og gjøre det enkelt å melde seg inn.
4. Design veier inn: Hvordan skal medlemmene finne fram?
Når du vet hva medlemmene ønsker å gjøre og hva du selv ønsker å oppnå, er neste steg å designe hvordan medlemmene skal finne fram til løsningene dine. Dette inkluderer alt fra søkefunksjoner og navigasjonsmenyer og lenker, til kommunikasjon i plattformene der medlemmene oppholder seg.
Spør:
- Hvordan kan du gjøre det enkelt for medlemmer å finne det de leter etter?
- Hvilke kanaler (som e-post, sosiale medier eller annonser) kan du bruke for å lede medlemmer til nettsiden?
5. Skap kjerneinnholdet: Hva er den beste løsningen?
Kjerneinnholdet er selve løsningen på medlemmenes oppgaver. Dette kan være alt fra en påmeldingsside for arrangementer til en medlemsportal med eksklusive ressurser.
Spør:
- Hva er den beste måten å løse medlemmenes oppgaver på?
- Hvordan kan du presentere informasjonen på en klar og engasjerende måte?
6. Planlegg veier videre: Hva vil du skal skje videre?
Til slutt må du tenke på hva som skal skje etter at medlemmene har fullført sine oppgaver. Dette kan være alt fra å oppfordre dem til å delta på flere arrangementer, til å invitere dem til å bli ambassadører for organisasjonen.
Spør:
- Hvordan kan du opprettholde engasjementet etter at oppgaven er fullført?
- Hvilke handlinger vil du at medlemmene skal ta videre?
Eksempel:
Hvis en medlem har meldt seg på et arrangement, kan du sende en oppfølgings-e-post med informasjon om kommende arrangementer eller andre relevante ressurser.
Fordeler med å bruke kjernemodellen
- Fokus på det som teller: Ved å prioritere medlemmenes toppoppgaver, sikrer du at nettsiden din gir høy verdi.
- Tverrfaglig samarbeid: Kjernemodellen skaper et felles språk og en felles forståelse av hva som skal lages.
- Konkrete løsninger: Modellen hjelper deg å ta konkrete handlinger.
Fra behov til verdi
Kjernemodellen er et enkelt, men kraftfullt verktøy for å designe en nettopplevelse som virkelig betyr noe for medlemmene dine. Ved å ta utgangspunkt i medlemmenes behov og forretningsmålene dine, kan du skape en medlemsreise som er både engasjerende og effektiv. Som kjernemodellens far Are Halland sier: “Start med svaret – resten følger av seg selv.”
Gå tilbake til hovedsiden: Alt du trenger å vite om medlemsreiser