Hva er Google Consent Mode v2, og hvorfor må du implementere det nå?

Nye regler krever at du må tilpasse deg nye krav for databehandling og datainnsamling. Et verktøy for å sørge for at du oppfyller kravene er Google Consent Mode v2.

Fra 1. mai 2024 kontrollerer Google at Google Ads-kontoer overholder det nye regelverket for personvern. De som ikke følger regelverket vil bli varslet, og du kan oppleve at kontoene dine blir stengt eller svært begrenset. Du har med andre ord dårlig tid om du ikke allerede har implementert dette på nettstedet ditt.

Med Google Consent Mode v2 på plass kan du respektere brukernes personvern, samtidig som du får verdifull innsikt til markedsføring og forretningsutvikling. Implementeringen av Google Consent Mode v2 vil sikre etterlevelse av personvernregler, bidra til å bygge tillit hos brukerne og optimalisere datahåndteringen din.

Consent Mode v2 gir deg anledning til å samle inn visse typer data, selv om brukeren ikke gir deg fullt samtykke. Du kan altså balansere mellom datainnsamling og brukernes personvern. Det gjør det mulig å opprettholde en viss grad av innsikt og analysekapasitet, uten å bryte loven. 

Google Consent Mode v2 er en avansert funksjon i Googles verktøykasse som gir deg muligheten til å justere hvordan Google-tagger (som Google Analytics og Google Ads) oppfører seg basert på brukernes samtykke.

Når brukerne besøker et nettsted, bestemmer samtykkeinnstillingene deres hvordan dataene skal behandles:

Fullt samtykke: Alle tagger fungerer som normalt, og all data blir samlet inn og analysert.

Begrenset samtykke: Tagger tilpasser sin oppførsel for å begrense data som samles inn, og overholder dermed brukernes personvernpreferanser.

Google Consent Mode v2 er utformet for å fungere sømløst med andre  samtykkehåndteringssystemer (Consent Management Platforms: CMPs) og gir detaljert innsikt i brukeradferd uten å kompromittere personvernet.

Hvis du annonserer digitalt og bruker Google Analytics må du gjøre dette:

  1. Oppdatere din CMP (Consent Manager Platform). Bruk en CMP-partner som er kompatibel med Google Consent Mode 2.0.
  2. Implementer Google Consent Mode v2 på nettsiden via CMP-løsningen og Google Tag Manager
  3. Sørg for at Google Tags og andre tags er tilpasset de påkrevde justeringene.

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker hjelp med å få dette opp på ditt nettsted. Vi sørger for at du blir compliant i løpet av kort tid.

Vil du ha lovlige data?

Kontakt Morten for å få hjelp til å implementere Google Consent Mode v2 innen kort tid.

Portrettfoto av Morten Mouritzen
Morten Mouritzen
Customer Success Koordinator