Hvorfor satse på innhold på nett?

Vi konsumerer mer innhold enn noensinne. Med godt innhold kan du få både flere og mer lojale kunder. Her får du 10 tips til hvordan du kan skrive bedre på nett.

Foto: Moment Studio

Se for deg Youtube uten videoer. Et nyhetsbrev uten tekst. Eller et medlemsblad uten reportasjeartikler. En blogg uten blogginnlegg. En nettside som ikke forteller deg hva den kan tilby. Innhold kan være så mangt, men det har alltid en viktig funksjon: å fortelle deg noe, som du forhåpentligvis kan dra nytte av. Godt innhold skal enten informere, underholde eller inspirere, og det skal alltid engasjere.

Vi “binger” innhold 

Mange av oss gjør en form for research før vi kjøper noe eller tar en avgjørelse. Vi oppsøker innhold som skal styre oss i riktig retning, slik at vi får løst utfordringen vi har.  Vi sjekker for eksempel  iMDB eller Rotten Tomatoes før vi velger hvilken film vi skal se. Vi googler navnet på advokaten vi vurderer å engasjere. Vi leser anmeldelser før vi avgjør hvilken restaurant vi skal booke bord på. Vi besøker nettsiden til bedriften vi vurderer å søke jobb hos. 

Hvis du og og din bedrift ikke har innholdet som gjør at brukeren velger dere, velger de sannsynligvis noen andre. I en nettbutikk er det avgjørende at all den informasjonen kunden behøver for å ta avgjørelsen om å trykke “kjøp” er på plass. Dette betyr gode produkttekster, bilder av høy kvalitet, produktanmeldelser, all relevant informasjon og gjerne videomateriale hvor man ser produktet i bruk eller bevegelse.  

Godt innhold skaper tillit 

Ved å for eksempel skrive informative bloggartikler som gir verdifull innsikt til kundene eller brukerne dine skaper du tillit, som igjen gjør det enklere for dem å velge deg. 

Gjennom innholdet ditt får du vist at du er eksperten på ditt felt

Martine Furulund, innholdsrådgiver i Dekode

Kvalitetsinnhold gir deg muligheten til å ta en sterkere posisjon i ditt marked – og her er det flusst av kanaler å velge mellom. Hva med å for eksempel legge ut lærerike “how to”-videoer på TikTok hvis du driver en bedrift som arrangerer matlagingskurs, eller “advokaten forklarer”-snutter på Instagram hvis du jobber i et advokatfirma? På denne måten viser du at du kan ditt felt, samtidig som du bygger merkevare og når ut til flere potensielle kunder. 

En aktør som har brukt spesielt TikTok til å få ut budskapet sitt er den ideelle organisasjonen Voksne for Barn. Gjennom informative og underholdende videoer forteller de hvordan vi kan øke livsmestringen og møte psykiske helseutfordinger hos barn. På denne måten forteller de ikke bare viktige historier og lærer bort noe de fleste av oss kan ha nytte av, de viser også at de kan faget sitt og vet hvordan de kan formidle det.

Bli synlig på nett med godt innhold

Gjør godt analysearbeid, så du får kunnskap om brukernes vaner. På den måten kan du sørge for å bruke de ordene og begrepene som dine potensielle kunder søker på. Med innholdet ditt kan du besvare spørsmålene deres, og på den måten få dem til å oppdage nettopp din nettside. 

Blå Kors er en av organisasjonene som har sett nytten av å fokusere på søkemotoroptimalisering. Gjennom et langsiktig samarbeid med Dekode og en god innsats på innhold har deres nettside gått fra en domeneautoritet på 18 til nærmere 40. Det å jobbe med å lage landingssider som er optimaliserte for søk har gitt uttelling og resultert i topp-plasseringer i Google. 

Nå salgsmålene dine 

Jeg mener at hvis nettbutikken skal konvertere er det vesentlig at de som besøker nettsiden din får det de behøver av informasjon og inspirasjon for å gjennomføre et kjøp. Det å bruke et tydelig og overbevisende språk bidrar til at kundene legger ting i handlekurven. Det samme gjelder i kanaler som for eksempel nyhetsbrev. Hva bør du skrive i tittelfeltet, for å fange leserens oppmerksomhet og få dem til å åpne e-posten? Her handler det ikke bare om å ha et fantastisk produkt eller en knallgod kampanje, det dreier seg også om hvordan du får vist dette frem på en effektiv måte. Dersom du klarer å utnytte kanalene du har tilgjengelig og fylle dem med riktig innhold, vil dette hjelpe deg med å nå salgsmålene dine.

Bygg merkevare og relasjoner med innhold som treffer

Bruk innhold til å vise hvem bedriften er, og hva som gjør den unik. Ved hjelp av historiefortelling og emosjonell merkevarekapital kan dere etablere dere som en pålitelig og autentisk organisasjon. 

Gjennom å bruke kanaler som nyhetsbrev og sosiale medier kan du skape meningsfylte interaksjoner mellom organisasjonen og brukeren. På denne måten kan du bygge en følelsesmessig forbindelse som gjør at merkevaren din står sterkere hos brukeren, som igjen gjør det mer sannsynlig at de vil returnere, bli en lojal kunde og anbefale din bedrift til venner og kjente.

Vær der det skjer 

Hvis kundene dine – eller potensielle kunder – er på sosiale medier, bør du også være der. Men ikke for enhver pris. En vellykket tilstedeværelse i sosiale medier krever en god plan og innhold som er tilpasset de ulike kanalene. Hvis du til gjengjeld klarer å treffe spikeren på hodet her, kan du nå ut til nye kunder og generere salg, samtidig som du bygger tillit og merkevare.

Illustrasjon av en mac

Ikke vær avbrytelsen

Med godt innhold kan du være det publikummet ditt vil ha, i stedet for å  avbryte dem i ferden dit. Kvalitetsinnhold er underholdende, informativt og engasjerende i seg selv. God innholdsmarkedsføring kan gi merverdi til publikummet ditt, i motsetning til tradisjonell markedsføring hvor veien til konvertering helst skal være kortest mulig. 

Gjennom innholdsproduksjon har du muligheten til å fortelle gode historier som gir emosjonell verdi hos mottakeren. Dette kan styrke relasjonen kunden har til varemerket ditt, og øke lojaliteten. Historiefortelling kan komme i alle formater, enten det er gjennom en ettminuttsvideo i sosiale medier, en podcast eller en inspirerende reportasje på nettsiden din. 

Bruk innhold til å nå målgruppen din 

Hvilke interesser har menneskene i målgruppen din? Hvilke hverdagsutfordinger har de? Når du vet disse tingene om gruppen du ønsker å nå ut til, blir sjansen større for å faktisk klare å lage innhold som treffer dem der de er.

Styrk troverdigheten med influensere

Mange forbinder kanskje ordet “influenser” med rosabloggere og selfie-entusiaster, men det er så mye mer. I dag kan man finne påvirkere i alle kategorier, med helt ulike følgerskarer. Ved hjelp av en influenser kan du nå ut til kunder du ikke har klart å nå gjennom egne kanaler, og samtidig få produktet ditt presentert av en de har kjennskap til og ofte stoler på. 

Sjansen for at noen kjøper noe er større hvis de får produktet anbefalt av noen. Det å se at noen andre viser frem et produkt og hvordan det fungerer, og attpåtil kanskje anbefaler det, blir som en levende attest. En bonus med å samarbeide med en influenser er at du ofte også kan bruke innholdet profilen har laget i dine egne kanaler, og dermed nå enda bredere ut.

Godt innhold deles videre

Hva skal til for at du deler noe du har funnet på nettet eller i sosiale medier videre med en venn, kollega eller et familiemedlem? Hvis du og din bedrift klarer å produsere innhold som har nytte- eller underholdningsverdi, er sjansen der for at det kan bli delt videre av brukerne. Folk er alltid på jakt etter godt innhold som er tilpasset den kanalen de befinner seg i, så hvorfor ikke benytte anledningen til å fortelle noe brukerne dine enten kan ha nytte av,  lar seg underholde av eller kanskje begge deler?

Trenger du hjelp med innhold? 

Kan vi i Dekode hjelpe deg med et digital prosjekt eller med innhold til dine nettsider?