Redd Barna: Fordi barndom betyr alt

Redd Barna mener at hvert enkelt barn har rett til en framtid. I Norge og i resten av verden gjør organisasjonen alt som kreves i deres daglige arbeid og i krisetider – for at barns rett til en sunn og god start på livet, til å få lære og til å være trygg, blir oppfylt. De hadde behov for en nettside som leverte tre mål; bidra til økte inntekter, økt engasjement gjennom politiske opprop og økt kunnskap om barns rettigheter gjennom gode temasider rettet mot våre målgrupper.

Kunde:
Redd Barna
År:
2020

Hvem

Redd Barna er en medlemsstyrt barnerettighetsorganisasjon som ble startet i 1919. Organisasjonen er partipolitisk og religiøst nøytral, og jobber for langvarige og bærekraftige endringer for barn i omtrent 120 land. 

I Norge jobber Redd Barna for å informere og påvirke politisk. Via dem kan foreldre få nyttige tips om nettvett, lærere få utdanningsmateriell og politikere påvirkes til å ta bedre avgjørelser for barnas beste. 

Internasjonalt sett har Redd Barna et stort fokus på innsamling for å kunne finansiere prosjektene. Målet er å hjelpe flest barn verden over med: «å overleve, lære og være trygge!»

Utfordringen

Redd Barna er en kompleks organisasjon. Ettersom de har både politiske og kunnskapsmessige mål – i tillegg til verve- og innsamlingskampanjer, betyr det at målgruppen er både bedrifter, privatpersoner, skoler, politikere, foreldre og barn. Det setter en del krav til innholdet på nettsiden. 

Den tidligere nettsiden var også utdatert. Innholdsstrukturen var svært rotete, og selve budskapet – hva organisasjonen faktisk står for, kom ikke godt nok frem.

Vi hadde en struktur på nettsiden som i stor grad speilet hele nedslagsfeltet til organisasjonen – mer enn selve brukerbehovet. På forsiden alene var det over 60 ulike lenker. Med andre ord veldig rotete, og man måtte hoppe bukk over rester etter forrige nettsideløsning. Det var derfor behov for å starte fra scratch.

Anne Bleiklie, redaktør for digitale medier, Redd Barna

Resultat

Nettsiden ble lansert i 2020 og organisasjonen fikk verktøyene de trenger for å ha en god digital arbeidshverdag. 

I Redd Barna håper de nå at brukerne av reddbarna.no merker stor forskjell.

—  Tilnærmingen for utviklingen av nettsiden vår er nå brukerfokusert og innsiktsbasert. Jeg håper at medlemmer og frivillige ser at vi nå har en bedre rigg og at det er enklere å finne informasjonen de søker etter, sier Anne Bleiklie i Redd Barna.

Vi i Dekode jobber fremdeles tett sammen med Redd Barna om forvaltning og videreutvikling av reddbarna.no.

Prosessen

Forprosjekt

Med komplementerende kompetanse, valgte Dekode og kommunikasjonsbyrået, Netlife, å samarbeide på prosjektet. Netlife leverte innholdsstrategi, og jobber tett sammen med kunden etter “kjernemodellen” – et praktisk verktøy for tverrfaglig innholdsdesign, som hjelper med å definere hvilket innhold brukeren trenger.

— Redd Barna jobbet lenge med kjernemodellen for å finne ut hva som skulle formidles. De i organisasjonen som for eksempel jobber med barn i Norge, startet nederst, og gikk en slags “rekruttskole”: De gikk grundig til verks, produserte innhold fra bunn av, kjørte runder med kritisk blikk og fant kjernesidene. Det samme gjorde de med de andre temaene som er viktigst for Redd Barna, forteller rådgiver Marius Granholt i Dekode.

Design og innhold

Redd Barna har en sterk merkevare. Derfor har ikke Dekode og Netlife gjort konseptuelle endringer. Det handlet mer om at organisasjonen måtte formulere seg tydeligere og avklare begreper – som for eksempel enkeltgiver, fastgiver og fadder. 

De var nødt til å fokusere mer på problemstillinger og resultatene av jobben de gjør. Det ble derfor en viktig forutsetning å understreke at pengene som blir gitt til Redd Barna faktisk kommer frem, og vises med grafikk på nettsiden.

Utvikling og brukertesting

Når vi skal utvikle en ny nettside bruker vi Growth Driven Design-metoden. I korte trekk baserer metoden seg på å få opp en fungerende nettside så raskt som mulig, for deretter å benytte seg av reell brukerdata for å stadig forbedre løsningen. Brukertesting er en viktig del av fremgangsmåten, og ble også benyttet på prosjektet med Redd Barna.

Levering og intergrasjon

Vi leverte

  • Rådgivning
  • Utvikling
  • Innhold
  • Prosjektledelse

Vi integrerte mot følgende systemer

  • SalesForce
  • SalesForce Marketing Cloud
  • Google Tag Manager (med custom data layers for sporing)
  • Betalingsløsninger: Vipps, Vipps Recurring, Nets, Nets Avtalegiro

Ta kontakt

Er en helt ny nettside som dette noe for dere? Eller kanskje dere allerede har WordPress og trenger noen til å kikke litt på den? Ta en kaffe (eller te) med vår flinke rådgiver, Marius Granholt!

Marius Granholt
Strategisk rådgiver
+47 906 72 429