Kampanje

Norad – Daron

Mobil skjermbilde av Norad – Daron

Daron - Jakten på kunnskap

I april 2016 lanserte Norad kampanjen Daron – Jakten på kunnskap, et interaktivt spill med hensikt å heve kjennskap til og kunnskap om norsk bistandsarbeid.

I spillet har Norges «bistandsbudsjett» forsvunnet. Kodeknekkeren Petter Amundsen, best kjent for sine teorier om skjulte koder i Shakespeares verker, har tatt kontroll over de norske bistandsmidlene i rollen som spillets skurk.

Øke kunnskap om bistand

Undersøkelser viste at befolkningen under 30 år har lavest kunnskap om bistand. Derfor var det viktig å bruke virkemidler og kanaler som engasjerte unge voksne til å lære mer om norsk bistand. Konseptet Daron – Jakten på kunnskap, er et digitalt kodespill som tar spillerne med på en reise til landområder Norad samarbeider med. Spillerne får poeng for hver enkelt kode de klarer å løse.

 

Gefühl lagde denne spenstige animasjonsfilmen som var intro for alle nye spillere.

 

Gjennom kampanjeperioden våren 2016  har tusentalls nordmenn mistet nattesøvnen, revet seg i håret og febrilsk bedt om hjelp. Det dukket opp hundrevis av kommentarer på ulike blogger, diskusjonsforum og FB-grupper. Alle ba om hjelp fra andre spillere for å løse kodene. Til slutt ble Norges beste kodeknekker kåret.

Resultater

Vi opplevde gode resultater i kunnskap og holdning til Norads rolle knyttet til kunnskap og utdanning. Over 130 000 personer besøkte Daron.no og det ble løst 568 413 oppgaver om Norad og norsk bistand. Kampanjen oppnådde en økt kjennskap til Norad på 8 prosent, og en økt positiv holdning til bistand på 12 prosent hos målgrupopen 18-30 år. Kunnskap om hvordan Norge jobber for å bedre utdanningssituasjonen for befolkningen i utviklingsland økte med 16 prosent etter kamanjen.

Les om vår tidligere kampanje sammen med Norad, Gjenfødt.

Kunde:
Norad

Rolle:
Konseptutvikling
Design, illustrasjon og animasjon
Frontend-utvikling
Backend-utvikling
WordPress

Samarbeid:
Konseptutvikling og PR: Gambit H&K

Url:
www.daron.no